Nyhetsbrev: Fredagsfika, Good Tech Hack, Labbar, Klistermärken och Forum! ✨

Vi har ännu inget “riktigt” nyhetsbrev eller mejlinglista i Civic Tech Sweden, men nedanstående meddelande skickades nyss ut via mejl till personer som varit aktiva eller i kontakt med Civic Tech Sweden. Om du inte fick mejlet men skulle vilja få liknande uppdateringar i framtiden så kontakta Pernilla eller se till att du får mejlnotifieringar härifrån forumet så kommer du kunna hålla dig uppdaterad framöver!

Hej Civic Tech Sweden med vänner!

En sista uppdatering från mig innan jul!

Årets sista fredagsfika kl 15

Kl 15 är årets sista fredagsfika på Zoom! Föreslaget tema är att prata om våra höjdpunkter för 2020 och vad vi hoppas på för 2021! Vi tar en paus på juldagen och nyårsdagen men är tillbaka den 8 januari! Även om jag tänkt vara på semester t.o.m. 11/1 ska jag försöka komma ihåg att kolla in den 8:e. :slight_smile:

Om ni verkligen vill träffas under ledigheterna kan ni använda samma zoomlänk som vanligt den 25/12 och 1/1 och meddela andra i vårt forum eller chat om du planerar logga in! :slight_smile:

Good Tech Hack 19-20 februari 2021

19-20 februari arrangerar våra vänner på Bron Innovation Good Tech Hack - ett 24-timmars online-hackathon med fokus på tjänstedesign för att lösa samhällsutmaningar. Det finns tre olika möjligheter att bidra där:

  1. Som deltagare i ett lag tillsammans med andra programmerare, konceptutvecklare, beteendevetare, ingenjörer, kommunikatörer, studenter och yrkesverksamma. Anmälan har öppnat!
  2. Som coach i Help Hub där man stöttar lagen genom innovationsprocessen, som guider till t.ex. öppna data, tjänstedesign, IT-juridik eller annan expertis.
  3. Som behovsägare som bidrar med samhällsutmaningar lagen ska lösa. I första hand en medborgare eller en s.k. “persona” för t.ex. en Västernorrlands-bo.

Jag tänker att detta kan vara särskilt intressant för de av er som har någon koppling till Västernorrland på ett eller annat vis – personligen eller via era projekt! Kommunerna i Västernorrland är Sundsvall, Timrå, Härnösand, Ånge, Sollefteå, Kramfors och Örnsköldsvik.

Om ni är intresserade av att bilda ett lag med andra från Civic Tech Sweden: Skriv i vår forumtråd om hacket och presentera er!

Om ni är intresserade att delta som coach eller behovsägare: Kontakta Jon God på jon.god@broninnovation.se.

Civic Tech Lab: Community Tools 16/2 kl 9-12

Samma vecka i februari kommer vi också att arrangera ett Civic Tech Lab på tema Community Tools. Syftet med labbet är att öka och förbättra erfarenhetsutbyte, kunskapsdelande, samt nätverkande med hjälp av digitala verktyg som t.ex. vårt forum. Preliminärboka i kalendern så kommer mer info nästa år!

Teman för Civic Tech Labs 2021

Vi håller även på och funderar på andra teman för Civic Tech Labs under 2021. Några bubblare är: Storytelling with Data, Hållbara innovations- och affärsmodeller, Idéburna Offentliga Partnerskap (IOP), Beställa civic tech-projekt - Innovationsupphandling, IOP mm, Offentlig sektor som kund och partner, Mod att sälja. Säg till om ni är intresserade av att vara med och arrangera något av dessa labb eller har idéer för andra! Ni får också gärna skriva i vårt forum vilka av dessa teman ni tycker låter spännande och om ni har tips om talare eller workshopledare!

Klistermärken!

Vi har tryckt klistermärken med vår uppdaterade logga! Vi kan skicka några gratis till dem som vill ha! Fyll i vårt beställningsformulär eller maila mig om du föredrar det. I vårt forum (samt här nedan!) ser du hur de ser ut.

Forum!

Nu har jag nämnt vårt forum i varje stycke – Ni har väl inte missat att vi startat https://forum.civictech.se?! Gå gärna in och presentera dig och din organisation under kategorien Vänner eller ditt projekt i Projekt! Eller läs om vårt remissvar till öppna data-utlysningen, ett projektförslag om att tillgängliggöra politiska budgetförslag, några av lästipsen eller om en aktuell utlysning för civic tech-projekt!

Det får vara allt för denna gång. Hoppas vi ses kl 15! Oavsett om vi gör det eller ej så får ni ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År så hoppas jag att vi också kan ses på andra sätt än bara online under 2021!

Varma hälsningar,

Pernilla

1 gillning