Idé: Öppet Hus! Öppna gemensamma ytor för engagemang och initiativ

Hur kan vi engagera och välkomna fler i projekt för samhällsnytta på ett öppet och inkluderande sätt?

Öppna din dörr

Jag tänker att efter pandemin kommer engagemang på nätet att fortsätta öka. Jag har funderat över något öppet sätt där människor kan träffas fördomsfritt och engagera sig i sitt eller någon annans projekt, lära sig något och utveckla sin hobby eller kapacitet inom ett digitalt hantverk. Det finns föreningar som drivs så öppet som möjligt. Det finns också ideella verkstäder som har öppna sessioner med öppettider som t.ex. måndagar och onsdagar 19-22. Där träffas, umgås och lär sig människor nya saker och engagerar sig ideellt. Vill du öppna din dörr för fler?

There Is A Light That Never Goes Out

Under pandemin har vi sett projekt ta fart, CivicTech-projekten öka takt, och initiativ som jagvillhavaccin.nu komma till liv. De har ofta producerats i det öppna men kanske inte med någon uppenbar öppen ingång i realtid där en kan träffa personen digitalt som ligger bakom det hela. Det kan vara otroligt inspirerande för människor att träffa andra som har ett brinnande ljus för något, och det kan leda till så mycket mer!

Are ‘Friends’ Electric?

Något jag personligen skulle se är någon gemensam öppen ingång för dessa projekt där människorna och projekten bakom blir mer verkliga och tillgängliga än text. Det blir lättare att förstå, komma in i ett projekt och engagera sig om jag som utomstående kan se att ett projekt sitter i en virtuell yta och gör något. Att jag kan gå in där som drop-in, drop-out och prata med dem när som helst gör det mer tillgängligt och gemytligt. Därför funderar jag om personer, föreningar och projekt i den här sfären kan tänka sig turas om att vara värdar för att hålla i ‘öppet hus’ tillsammans med andra. Kan vi elektrifiera vårt engagemanget här som vänner tillsammans till fler nya vänner?

Lust For Life

Beroende på hur många det är som är intresserade så kan det vara alltifrån t.ex. måndagar och onsdagar varje vecka till en onsdag i månaden. Varje session med olika värdar. Tanken är att gemensamt också kommunicera ut dessa sessioner på olika kanaler för att tillsammans höras få större genomslag och locka fler personer som tidigare inte hört om detta. Varför kallar jag detta öppet hus? Jo för att tanken med detta är att nya personer ska kunna besöka det hela för att lära känna personer och projekt för att kunna bilda sig en uppfattning och utan att behöva binda upp sig på någonting. Inget krav på prestation eller motprestation - bara en trevlig stund med insyn och firande om vad människor kan hänge sitt liv åt.

Walk On The Wild Side

Förslagsvis bör gäster inte tvingas in på stängda program som kräver specifika system eller acceptans av olika skumma avtal. Därför föreslår jag att använda t.ex. Jitsi Meet, Big Blue Button eller Mumble som fungerar på alla system och webbläsare, har låg grad av fördröjning och är helt gratis att använda. De fria och öppna verktygen är kanske lite mer vilda men det är spännande!

(We Are) The Road Crew

Vad tycker ni om detta? Vem här kan tänka sig vara med på att vara värd, deltagare eller spontan gäst? Nyfiken på era tankar och frivilliga som vill vara med att annonsera och arrangera!

5 gillningar

Jättebra idé @mattias ! :star2:

Jättebra! Det här ska vi göra!

Jag lekte i början av året med open source-projektet Jam som är en form av open source-version av Clubhouse (kom i samma veva som när allt med röst var poppis i början av året). Jag såg en kille som hade en “öppen jam” om sitt projekt på en fast tid varje vecka där man fick fråga vad man ville. Det var som en kombination av fika, frågestund och även support - som om man skulle haft telefontid :smiley:

Första Öppet Hus händer ikväll!
Speciellt tillfälle: Linux-projektet fyller 30 år idag!
Dag: 2021-08-25
Tid: 19:00-22:00.
Fysiskt: Restaurang Löwenbrau, Fridhemsplan 29, 112 40, Stockholm
Digitalt: Videosamtal (tidigare Jam.systems/oppethus )

3 gillningar

Nu?
Spännande!
Jag prövar att gå in på Öppet Hus - häng och lär känna olika engagerade!
:slight_smile:

3 gillningar

@elias Tack för igår! Tack @mattiasjay för tips om jam.systems! Bra uppslutning på 7 deltagare med tanke på väldigt korta framförhållningen och minimala annonseringen. :slight_smile:

2 gillningar

Kul att hinna vara med lite idag på fredagsfika. Tack för att det togs upp. Fångade upp följande:

  • Verktyg:
    ** Gather.town
    ** Wonder.me
  • Möjliga upplägg och scenario:
    ** De som deltar virtuellt håller sig till virtuellt under session, de som ses fysiskt håller sig fysiskt.
    ** alla ses virtuellt
    ** alla ses fysiskt
  • möjlig ihopkoppling med LoungeHackers av @irony för att locka fler. F.ö. @irony behöver läggas till i denna forum-kategori @mattiasjay för att få notis om detta inlägg. :slight_smile: Fick f.ö. höra att flera hotell stängt möjligheten till att ses vid hotell som icke-gäster för kvällar som detta och LoungeHackers hade.

Fortfarande nyfiken på att höra vilka personer, projekt och föreningar som kan tänka sig vara värdar! :slight_smile:

Jag kan tänk mig att vara värd med tre olika hattar på.

  • Projektet Govdirectory som jag och @abbe98 jobbar med
  • Wikimedians for Sustainable Development - en Wikimedia användargrupp som koordinerar arbete inom hållbar utveckling
  • som vanlig Wikidata-användare, jag kan ge en kort intro till vad Wikidata är och sedan kan vi redigera tillsammans
3 gillningar

Man skulle kunna leka med estetiken från Full House och kombinera det med något klassiskt svennigt, som en röd stuga.

4 gillningar

Superbra initiativ! (Som du redan vet att jag tycker eftersom vi pratat om detta muntligen… :wink: )

Här är en lång lista på organisationer, projekt och personer som jag tror skulle kunna vara intresserade av att vara med på ett sådant här initiativ:

4 gillningar

Jättebra initiativ @mattias !
Om du vill testa köra bigbluebutton har jag ett konto på meet.coop (nivå 2 rekommenderat för upp till 20 pers) jag kan dela med dig. Dom är ett bra community och har en dedikerad server i Tyskland.

2 gillningar

Tack! Det kan vara kul att prova på, välkommen att dela inloggningen med mig om du vill.

Kommer köra imorgon onsdag 8/9 19:00-22:00. Edit: Är live digitalt. Messa för länk. :slight_smile:

1 gillning

Härligt @mattias ! Blir det digifysiskt igen på Restaurang Löwenbrau? :beers:
Jag sökte på restaurangen och om det här är dem så har de en heeeeelt fantastisk hemsida:
http://www.lowenbrau.nu/

@mattiasjay Om det kommer intresse här eller i chatt kan det bli det. Annars kan det nog bli heldigitalt. Är live digitalt. Skicka direktmeddelande för länk.

Ja, den är riktigt fin! Visar bra att stället är 100 år gammalt!

2 gillningar