Visualisera för att tillgängliggöra politiska budgetförslag

Update 2021-03-12
Vi är två inne på Discord och jnon har tagit fram lite underlag kring ekonomiska utfall från Göteborgs Stad.

Nästa steg är att plocka fram budgetförslag och jämföra dessa med varandra och utfall. Hade varit kul om fler vill tänka kring detta och ev. hitta bra sätt att visualisera och presentera siffrorna och jämförelserna.

Tillägg till detta har en vän till mig delat Datalabbet – resultaten i staten från Ekonomistyrningsverket som är ett intressant tillägg. Läs nedan:

"

I ESV:s datalabb kan du testa prototyper av webbapplikationer för analys- och beslutsstöd i statsförvaltningen.
Applikationerna använder befintlig data från statens informationssystem Hermes men är fortfarande i innovationsfasen.

Projektet är indelat i fyra delar

  • Utfall för statens budget, som visualiserar de öppna data som ESV tillhandahåller.*
  • Nyckeltal i staten, som tillgängliggör befintlig data i statens informationssystem Hermes på ett mer individanpassat sätt.*
  • Förutse BNP, som tillgängliggör data och algoritmer för att göra automatiska BNP-prognoser.*
  • Resultaten i staten, som gör att det blir lättare att söka samband mellan mål och resultat i myndigheternas regleringsbrev och årsredovisningar.

"

1 gillning

Applikationslabbet på ESV verkar ju påminna mycket om luipresident.fr, så det kanske är samma idé bakom. Det är intressant att man kan matcha utfästelser mot avrapportering på det sättet, och det rör sig väl om löpande text snarare än några kvantitativa resultat.

Sökte på öppen/öppna data och fick 5-10 träffar, dock olika beroende på böjningsform. För “öppen källkod” fick jag inga resultat alls.

Leverantörsreskontra på openup.open-knowledge.se var ju också ett imponerande och intressant dataunderlag. Det verkar ju finnas en ambition att tillgängliggöra data, även om det såg ut att vara en liten andel av alla regioner och kommuner som har bidragit hittills.

Ekonomifakta.se hade tydligen lyckats sammanställa och jämföra budgetförslagen, men det kanske var på riksnivå, och att tillgängligheten till siffrorna då är bättre. Det nämndes att RK publicerar regeringens budgetförslag, är det regeringskansliet som avses?

2 gillningar

OpenUp-projektet kan t.ex. @Pierre och @AsterixToni berätta mer om! :slight_smile:

Regeringskansliet brukar förkortas RK ja.

Jag råkar för övrigt veta att de hade ett långt gånget projekt kring Öppen budget på Finansdepartementet för ett antal år sedan, men som stoppades i sista stund… Vet dock inte om frågan om att återuppta det har varit uppe på länge…

Jag ser att det finns inköpsdata från 3 kommuner och 10 länsstyrelser. Länsstyrelser är väl kopplade till statens verksamhet. Hur är det med regionerna, är det svårare att få ut data från dem?

Rätt kul att kolla runt i visualiseringverktyget på Open-up, men även om det verkar finnas en pedagogisk ambition bakom känns det ganska komplicerat och kräver nog lite lärotid för att förstå hur man ska ställa de frågor man är intresserad av.

Det var ju en tjusig presentation av budgetutfallet på ESV, men går det att hitta dataunderlag någonstans? De skriver att data kommer från statens informationssystem Hermes.

Kan det finnas exempel utomlands på publicering av budgetdata för jämförelser som man kunde ha som förebild?

De budget-dokument jag stött på verkar skapade i ordbehandlingsprogram och bestå av löpande text och några tabeller här och där, publicerade som PDF-filer.

Väldigt intressant diskussion här.

Som Pernilla sa tar vi gärna emot frågor om OpenUp! Projektet har fortfarande några månader på sig för att bli snyggare och vi försöker fortfarande fylla portalen med mer data. Just nu har vi flera kurser som riktar sig mot journalister där vi försöker att bygga berättelser med data, ni får gärna delta om ni är intresserade.

ESVs datalabb är ett intressant projekt och jag har träffat Svenne Juncker som ledde projektet om ni vill kontakta honom. Ni hittar deras öppna data här.

Däremot gör deras “Resultaten i staten” ingen riktigt koppling mellan mål och resultat utan mer mellan mål och förväntat resultat (alltså mål och mål…).

Det finns ganska många visualiseringar av lokala eller nationella regeringars budget. usaspending.gov är ett bra exempel.

Jag tar gärna del av skript för att se hur det fungerar. En del av dem finns på publika repo:s kanske? ESV har jag tittat lite på men data från SCB är jag inte bekant med.

Statens budget som Excel, för referens.

2 gillningar

Kanske man skulle vilja göra en meta-analys, hur mycket och i vilka avseenden skiljer sig budgetinformationen kvalitetsmässigt mellan administrativa enheter, och på de olika nivåerna.

Jag vet inte riktigt hur en “kanonisk” budget skulle kunna se ut och i vilken mån det kan finnas digitala standarder. Är det något som förekommer i Sverige eller andra länder? Kan EU ha något på gång, där finns väl ambitioner och intresse för att standardisera statistik och information.

Är det någon som har pekare till information på SCB får ni gärna tipsa, jag har lite svårt att hitta där.

1 gillning

Jag stötte på ett initiativ för öppna budgetar och utgifter från OKF och Fiscal Transparency (GIFT).

Open Fiscal Data Package / Open Spending

Relaterade inlägg:

2 gillningar

Update!

Vi är två som diskuterar visualisering av budgetförslag i Discord-chatten som är länkad ovan. Skriver här för att vi behöver hjälp med idéer om budgetvisualisering! Hittills har vi mest kollat igenom olika kommuner, regioner och sett att budgetförslag läggs ut i PDF er och har oregelbundna tabellstrukturer. En svårighet som vi har stött på är att tänka ut vad som är intressant att visualisera i budgetförslagen och vad som berättas utifrån siffrorna.

Har ni idéer på vilka siffror inom budgetförslagen som skulle vara intressanta att plocka ut och visualisera?

Vi har extraherat siffror från politiska budgetförslag PDF:er inom Göteborgs Stad och lagt dessa i .xls. Kan/vill någon se över dessa och tänka tillsammans kring de? Tack!

Har skissat fram en bild för att ge lite inspiration. Text på bild:

  • Nuläge: 45+ s långa PDF:er med bilaga tabeller
  • Vision: extraherbara siffror från budgetförslag på en hemsida med ett interaktivt gränssnitt

Hej!

Detta projekt har legat på is pga olika anledningar men vill försöka återuppliva initiativet.

Såg dagens Uppdrag granskning De okända om regionpolitiker, arvoden och ersättningar samt budgetar och fick igen en nytändning till detta projekt. Regionernas och kommunernas budgetar mm borde sammanställas och visualiseras för att få överblick vad som händer med skattemedlen.

Har någon fortfarande intresse av att dra i ett sådant här projekt?

Tack.

/Mikael

3 gillningar

Jag såg också programmet. Ja tänk att löpande kunna se olika partiers förslag till budget samt utfall och göra jämförelser. :+1:

1 gillning

Ja, det hade varit drömmen. Tänker att det hade varit väldigt givande för mig som medborgare att ha möjlighet att se och jämföra sådan information över tid. I detta projekt har jag plöjt lite Regionplaner och budget som är på ca 30-100 sidor PDF:er. Står mycket liknande från region till region men det är så mycket så att det blir svårt att ta in. Tycker mer om hur man har arbetat med Panorama ClimateView och det finska Kausal tech som används i Helsingfors. Koppla förslag till budget till olika kort / actions samt dess utfall.

Tyckte även om den länken som @Pierre skickade tidigare om Indiens election promise tracker: Visualisera för att tillgängliggöra politiska budgetförslag - Nr 6 av Pierre

Hade varit intressant att se budgetförslag över tid och hur de förhåller sig till politiska lovord. Och i olika nivåer: kommun, regioner och riksdag.

Jag förstår tyvärr inte finska men ser att innehållet på liikkumisvahti.hel.fi är organiserat som kort, och under korten ligger en uppsättning punkter och personer. Det brukar väl finnas en svensk språkversion för offentliga sidor i Finland, men detta kanske inte är en sådan.

Hur ser underlaget ut för att göra kopplingar mellan åtgärder och budgetar i Sverige?

1 gillning

@mik_bergqvist Jag är intresserad. Vi har nu fått ut tabellbaserade underlag till budgetdokument från flera kommuner och PDF:er från andra. Vi tog upp detta i presentationen i projektet Öppna Budgetar: Forum Öppna Data - Valet 2022 - Vart är dina skattepengar på väg? - YouTube

@David Vi nämnde även detta i presentationen! Vore grymt.

Ta gärna kontakt med mig om ni vill vara med i fortsättningen.

2 gillningar

Har inte lagt så mycket energi här på senaste. Hittade precis en sida där man kan fritextsöka och få upp statistik för ord i riksdagsmotioner Hitta och läs riksdagsmotioner (gu.se). Klickade runt i sidan och fick motivation att engageras i detta igen!

Snyggt! Jag snabbspolade nu på morgonen, men ska kolla igenom ordentligt. Hur har det gått hittills med öppna budgetar?

Hej. Livar upp en gammal tråd med ett intressant exempel från USA. Visar deras politikers aktieinnehav parallellt med vad de röstar igenom. Hade varit intressant att ha liknande i Sverige.

Visar deras politikers aktieinnehav parallellt med vad de röstar igenom. Hade varit intressant att ha liknande i Sverige.

snyggt du har


1 gillning