Uppstartsmöte, Civilsamhällesnätverk för att diskutera Transparensfrågor 2 juni 11.00

Hej allihopa! Jag heter Emil Juslin och jobbar för IOGT-NTO, tipsar här om ett nytt nätverk som vi vill starta kring transparens, öppenhet och politisk insyn.

Det finns idag stora brister när det kommer till insyn i vilka som påverkar politiken. I grunden har politisk påverkan blivit alltmer kapitaliserat vilket främst gynnar de som har ekonomiska resurser och missgynnar de som inte har dessa förutsättningar, däribland stora delar av civilsamhället.

Med anledning av detta bjuder IOGT-NTO in till ett uppstartsmöte den 02 juni kl 11.00 för att diskutera möjligheten och intresset för att starta ett nytt civilsamhällesnätverk för transparens- och insynfrågor, samt vad vi inom ett sådant nätverk skulle kunna sikta på att åstadkomma. Planen är att ha ett öppet samtal om både nuvarande hinder och utmaningar för civilsamhället i transparens- och insynsfrågor, samt hur vi skulle kunna arbeta tillsammans för att stärka politisk transparens i Sverige.

Anmälan till mötet finner ni här: https://forms.gle/UvaCpfjz3B8RRWTM6

Trots att transparens- och insynsfrågor påverkar många inom civilsamhället finns det få organisationer i Sverige som jobbar direkt med frågan.* *Det är mycket därför vi har valt att ta detta initiativ. Vi tror att det finns god potential i det svenska civilsamhället att enas i denna fråga och jobba tillsammans. Det finns också en styrka att civilsamhället sätter agendan för hur framtidens transparens och insyn ska se ut, och därmed få debatten att följa våra villkor.

Vårt mål med nätverket är att både lyfta och diskutera utmaningarna med politisk transparens som vi inom civilsamhället ser idag, men även att nätverket ska kunna enas bakom gemensamma förslag och idéer som skulle förbättra insynen i den svenska politiken, till exempel genom att införa ett transparensregister för lobbying i Sverige.

Hoppas att just du och din organisation är intresserad av projektet!

5 gillningar

Hej @emiljuslin och välkommen till forumet! Jättebra initiativ det här med transparensnätverket. Som du vet efter vår mejlkontakt kring detta så har jag anmält mig så vi ses på mötet imorgon! Det vore kul om andra i CTS också vill/kan komma med också!

2 gillningar

Hej, intressant borde inte EU transparensregister kunna ligga som grund så att vi som företagare och föreningar slipper dubbeladministrera för mycket? Helt säkert behöver vi gå längre men om man tror på att 80-95% (SKR siffra om jag minns rätt) av politiska initiativ och beslut har en grund inom EU så låter det rimligt tycker jag. Som representant för Mydata.org Sweden hub tycker jag att detta låter som ett lovvärt initiativ om implementerat rätt.

2 gillningar