Sverige kan bättre än BankID - öppen samverkan för fri e-legitimation -- 20 juni 2022

Hej!

Föreningen för Digitala Fri- och Rättigheter (DFRI) har på gång ett seminarium hos Goto 10 som ska handla om e-legitimation byggd på fri och öppen källkod:

“Sverige kan bättre än BankID - öppen samverkan för fri e-legitimation”
20 juni klockan 16:00

Välkommen!

1 gillning

@MariaDalhage det hade väl varit fint om någon från DIGG och/eller NOSAD kan vara med på detta?

Hej! Spännande! Jag är gärna med om jag kan, kl.16 är lite tidigt. Men ska kolla om jag kan jobba från Goto 10 den dagen. :blush:

Jag håller med alla argument i texten. Samtidigt tycker jag att det blir lite begränsat att sätta så mycket fokus på problemet att BankID inte går att använda på alla enheter.

För min del tycker jag att det är mycket allvarligare att systemet kräver ett bankkonto (och då är så svårt att få för invandrare), ägs av banker, att det blir en så sårbar och centraliserad samt så kritisk del i våra liv.

Så stort JA till öppna alternativ :slightly_smiling_face: men huvudargumentet kan inte vara att folk kommer kunna använda det på sin Ubuntu-mobil, för att det kommer inte locka mer än 15 personer (och alla är väl redan medlemmar i DFRI :grin:)

2 gillningar

Toppen, jättebra om du kan vara med!

När det gäller vad som bör vara huvudargumentet finns förstås olika sätt att se på det, mycket möjligt att du har rätt i att fler människor kommer att förstå vad man menar om man fokuserar på problemet att systemet ägs av banker och att det krävs bankkonto och så. Men, samtidigt är det som jag ser det ett mindre problem jämfört med det större problemet som ligger i samhällets beroende av jättarna Apple och Google.

Apple och Google har en extremt stark position, så till den grad att många människor inte ens verkar kunna tänka tanken att det behöver förändras, det är så självklart för folk att alla måste anväda Apple eller Google. Det du lite raljant säger att något annat bara skulle locka 15 personer, om det är så illa att det bara finns 15 personer som förstår problemet med att samhället är helt beroende av Apple och Google, då skulle jag säga att folks okunskap om problemet gör det mer viktigt att prata om det, inte mindre viktigt.

Om vi skulle fokusera för mycket på problemet med att det är just bankerna som äger systemet, då kan det ge intrycket att det hela handlar om vilka företag som äger systemen, att det gäller att välja ett bättre företag istället för bankerna. Men den intressanta skiljelinjen går inte mellan ett företag och ett annat, utan skiljelinjen går mellan frihet och inte frihet, att tvingas köra stängd kod ägd av någon annan, eller att inte tvingas till det. Så länge vi använder stängda system ägda av företag har vi en dålig situation, det är inte så att vi löser problemet genom att byta till ett annat företag som äger och kontrollerar systemet.

Så tänker jag i alla fall. Samtidigt har du förstås rätt i att det är bra om vi kan prata om de här sakerna på sätt som gör att folk förstår vad vi menar.

Hursomhelst, varmt välkommen till seminariet, hoppas verkligen du kan komma!

Här är förresten en Aftonbladet-artikel av Andreas Cervenka som kom ganska nyligen, som handlar om det här, han är som du inne på problemet med att just bankerna har så mycket makt och att det är riskabelt för samhället:

2 gillningar

Här är inspelningen från seminariet vi hade i juni:

På torsdag 1 september klockan 20 blir det digitalt möte om DFRI-projektet om fri och öppen e-legitimation. Alla intresserade är välkomna.

Läs mer här:

https://mailman.dfri.se/mailman3/hyperkitty/list/eleg-projekt@lists.dfri.se/thread/FHGS6A4ZS3MXYNHA7CMXDJUSNOFYRHK3/

https://www.dfri.se/projekt/e-legitimation/

Välkomna!

1 gillning