Smarta Kartan 4.0: Feedback kring teknisk arkitektur

Hej alla!

Jag arbetstränar med Smarta Kartan, en webbsajt med kartpunkter som visar användarna miljövänliga/hållbara initiativ i städer i Sverige (och potentiellt internationellt)

Version 3 av webbsajten är nu live här: https://www.smartakartan.se

Jag jobbar nu med att bygga version 4.0 av webbsajten och vill be om feedback kring den tekniska arkitekturen som vi funderar på att använda för version 4

Kortfattat så är detta våra viktigaste önskemål:

  • Lagring av kartpunkter i en databas
  • Visning av kartpunkter för slutanvändarna
  • Möjlighet för vissa användare att lägga till kartpunkter via ett admin-interface
  • Exponering av ett API så att andra kan läsa vår data

Gitlab repo: Kollaborativ Ekonomi / Smarta Kartan 4.0 · GitLab

All feedback är välkommen!

4 gillningar

Här är originalversionen av diagrammet som visar översikten: Tech Overview - Google Zeichnungen

1 gillning

Hoppas vi får många kloka svar!

1 gillning

@tord Spännande att få arbetsträna med smartakartan! Bra!

Fantastiskt! Är det tanken att organisationer för kollaborativ ekonomi globalt ska kunna installera en egen instans och översätta på ert språk? Isf hoppas jag att ni gör det enkelt att komma igång med Docker, Ansible och översättningar gärna via Weblate. :slight_smile:

Kommer det gå att utläsa kartpunkterna i WGS84-format?

Har lösningen en WMS-tjänst så att det kan genereras en interaktiv WMS-visning även någon annanstans typ med hjälp av ett JS-ramverk som https://docs.entryscape.org/en/blocks ?

Skulle andra aktörer, typ som Wikidata [cc @Ainali ] kunna även bidra med kartpunkter automatiskt via API? Kan det möjliggöras att kunna ladda ned allting strukturerat som en eller flera CSV?

Är det REST eller GraphQL API? Kommer det behövas API-nyckel?

Kul ide @tord

Skulle andra aktörer, typ som Wikidata

Wikidata (WD) är ju ganska tunt… frågan är vad som finns som platsar på Smarta Kartan jag har laddat upp lite badplatser och utegym mest bara för att se hur snabbt man får ihop data i en kunskapsgraf jmf med dom Öppna data projekt som aldrig levererar data

Saker jag kan komma på

WD har sina rötter i WIkipedia som skriver om saker dom tycker skall finnas i ett lexikon så jag tror inte det överlappar så mycket runstenar, gravar till personer, riksdagsgubbar, youtube kändisar…

Tack för svaren! Mycket värdefullt detta för projektets framtid

Är det tanken att organisationer för kollaborativ ekonomi globalt ska kunna installera en egen instans och översätta på ert språk? Isf hoppas jag att ni gör det enkelt att komma igång med Docker, Ansible och översättningar gärna via Weblate. :slight_smile:

Ja i framtiden vill vi det. Vi har nu börjat använda docker och det har hjälpt mycket. Ansible and och Weblate känner jag inte till men tack för tipsen!

Kommer det gå att utläsa kartpunkterna i WGS84-format?

Jag tror att det redan är det, om standard lat/lng är detta alltså (när jag kollade GeoDjango-dokumentationen såg det ut som att detta ska vara default)

Har lösningen en WMS-tjänst så att det kan genereras en interaktiv WMS-visning även någon annanstans typ med hjälp av ett JS-ramverk som https://docs.entryscape.org/en/blocks ?

Kände inte till begreppet WMS tidigare, men jag tror det. Vi har nu ett REST-API som för tillfället är read-only och endast tillgängligt för vår egen website, men det senare är lätt att ändra om andra vill ha tillgång till data. Det har också pratats i projektet om att kanske kunna importera data från andra ställen, men det är inte aktuellt just nu

Kan det möjliggöras att kunna ladda ned allting strukturerat som en eller flera CSV?

Ja det tror jag ska gå att fixa

Är det REST eller GraphQL API?

Vi kör med REST, GeoDjango och GeoJSON

Kommer det behövas API-nyckel?

Om vi ska ge write-access i framtiden så behövs något sådant väl? Jag är ny på webbutveckling så är inte säker

Tack igen för alla kommentarer!

Tack för kommentaren!

Ja alla dessa typer av aktiviteter/initiativ täcker vi nu (tror jag, det är inte jag som håller i själva datan)

Detaljer för vad som kan läggas till på kartan finns förresten här: Kriterier - Smarta Kartan

1 gillning

Skickar du det vidare till den som lägger in data

Detaljer för vad som kan läggas till på kartan finns förresten här: Kriterier - Smarta Kartan

Snyggast vore om ni gjorde detta som länkade data eller har samma nyckelord som DIGG borde styra upp finns på dataportalen

Ja, jag har skickat vidare. Intressant med vokabulären också, tack för detta!

1 gillning

vokabulären

Japp det är så ni skall tänka… sitter just nu och ser det elände som skapas med dagens öppna data och skicka runt textsträngar se exempel utegym som öppna data som fusköversätts i Europeiska dataportalen och ingen reagerar för att ingen använder datat är min tro… så här dåligt data är värdelöst… är min tro och att projekten inte skapar data

  • kolla på hur jag kopplar ihop WIkidata och Google Map… tyvärr är det massa Öppna data projekt som inte har rätt kunskap. värsta exemplet på fel laguppställning är nog Domstolsverket som startade för 26 år sedan med att skapa ett Rättsinformationssystem… se begärd granskning av vad varför staten aldrig levererar några 1000 dokument som skall vara “interoperabla”
1 gillning

Tack för detta! Går det bra om jag norpar lite av det du skrivit och lägger över det i en issue i vårt gitlab-system? Ensure interoperability of the API data (#65) · Issues · Kollaborativ Ekonomi / Smarta Kartan 4.0 · GitLab

1 gillning

skall ni skicka data till EDP? Jag försökte få igång en dialog med EDP om detta men det är löjligt svårt länk

Starta en dialog på DIGGs community och använd gärna mina exempel länk1 länk2 problemet känns som att EDP DIGG inte styr upp saker se

Jag kände inte ens till EDP, jag är ny på detta med webbutveckling och öppen data. Är tacksam för att du delat med dig av din kunskap!
I framtiden vill vi dela med oss av data (är det tänkt), så då blir är det viktigt att APIet följer standarder. Än så länge är vi tidigit i utvecklingen, men kanske skulle vi senare behöva kompetens kring standardisering av data i API. Eller om det finns tydligt specifierat någonstans?
Vänliga hälsningar,
Tord

1 gillning

Ställ frågan på Senaste ämnena | Sveriges dataportal så kan DIGG rekommendera hur dom vill den typ av data du vill ladda upp…

Linked data needs linked people ser tyvärr inte att DIGG får fart på dialogen skall vi koppla ihop saker måste rätt personer börjar prata med varandra… i brist på annat kanske fråga DIGG, dom verkar dock mest ha problem med sig själva

2 gillningar