hugi
24 Juni 2021 00:12
5
Plato Project
Hej! Jag driver projektet Plato tillsammans med ett fantastiskt nätverk av förmågor. Jag heter Hugi, och jag är projektledare för projektet Plato , en av grundarna av Blivande , och en av direktörerna för Edgeryders . Det enda jag är väldigt bra på är deltagarkultur och att leda samskapande organisationer.
Plato bygger på insikten att civilsamhället behöver ta en starkare och mer aktiv roll i stadsrummet för att skapa fler platser för möten och samskapande som inte kräver konsumtion. Runt om i Europa finns exempel på innovativa och samskapade platser som skapats av gräsrötter. Det kan röra sig om parkeringsplatser som blir containertorg, gamla industribyggnader som blir verkstäder och arbetsplatser för kreativa näringar eller upplagsområden som blir gallerier för gatukonst. Gräsrotsdrivna mötesplatser och kreativa hubbar bär på många dolda värden och kan vara viktiga grogrunder för innovation, social samhörighet, solidaritet, kultur och kreativa näringar.
Tyvärr hotas dessa platser ofta av gentrifieringsprocesser som gör att dessa platser rationaliseras bort i stadsplaneringen. Vi tror att ett skäl till detta är att de samskapade platserna har svårt att kommunicera sina projekt, värden och processer på ett sådant sätt att dessa kan tas i beaktande i kommunala beslutsprocesser.
Vi har byggt Plato-verktygen med tre mål i åtanke:
Ge gräsrötter verktyg för planering, beslut och budgetering som passar för samskapande och självorganisering.
Hjälpa samskapande och självorganiserande grupper att bli mer transparenta med sina beslutsprocesser, projekt och värden och således vinna förtroende hos offentlig sektor och näringsliv.
För att uppmuntra offentlig sektor och näringsliv att tillämpa samskapande och självorganisering i projekt som involverar medborgare och civilsamhälle.
I höst kommer vi lansera verktygen officiellt, men de betatestas redan av flera organisationer.
Läs mer om Plato - Hjälper gräsrötter samskapa platser !
2 gillningar