Gemensamt projekt: Adoptera en hållplats

Ett gemensamt projekt att bygga på

Hej!

Skulle någon vilja hjälpa mig att bygga en sida som kopplar till ett formulär? Idén bygger på en krisberedskap som privatpersoner och civilsamhället kan engagera sig i, som jag presenterar i Skjutsgruppens forum idag.

Jag skriver så här om idén:

“Den här idén föddes under Corona-pandemins första månader 2020. Tanken är så här: kollektivtrafiken kan sluta fungera av vilken anledning som helst. När det händer så gör privatpersoner om sin närmaste hållplats till en samåkningsplats.”

Så här går det till:

  1. Två privatpersoner, en ordinarie och en backup, adopterar en hållplats nära sig.
  2. De skriver ut en varsin färdig lapp om att detta nu är en samåkningsplats.
  3. OM kollektivtrafiken försvinner så sätter privatperson 1 upp lappen på hållplatsen.

Här är hela inlägget:

50 000 hållplatser

Jag har samlat 50 000 hållplatser i en lista. Det vi skulle kunna bygga är en sida som kopplar till denna lista, där de som vill adoptera en hållplats kan

  1. Söka efter sin hållplats
  2. Fylla i ett formulär (se vilka uppgifter som fylls i här).
  3. Får lappen de ska sätta upp på hållplatsen skickad till sin mail.

Det verkar finnas en hel del schyssta lösningar nuförtiden där man bygger snygga saker uppepå eller kopplat till listor. Ge mig era bästa civic tech-tankar @trust_level_0 !

Bygg med mig och övriga skjutsgruppare! Vi är en ideell samåkningsrörelse med 80 000 privatpersoner. Skriv en kommentar under det här inlägget eller DMa mig i Skjutsgruppens forum.

2 gillningar

Bra idé! Jag har tidigare testat tjänsten Glide. Med den kan man skapa webappar baserade på data från Google Spreadsheets utan att behöva skriva någon kod. Den har stöd för sökning och jag tror de även har någon slags stöd för formulär.

1 gillning

Hej!

Jag undrar vad hållplatsansvariga skulle göra i en kristid? Erbjuda skjuts till de som behöver det i området? :slightly_smiling_face:

Hur som helst, jag tycker att Daniels idé är bra att använda en no-code tjänst för att skapa den här kartformulären. Jag skulle nog föredra en open source alternative, det finns många med fördelar och nackdelar.

Min favorit är Budibase men den verkar inte ha en widget för kartor. Appsmith har det men jag vet inte om det tillåter vad du vill göra Mattias.

1 gillning

Tack @Daniel och @Pierre !

Riktigt intressant att det finns bra no-code som är open source! Händer så sjukt mycket inom fältet. Har du byggt något med Appsmith eller Budibase @Pierre ?

Bara interna test hos Digidem Lab, inget som jag kan visa. Det intressanta med Budibase är att man kan använda en fil eller ett API som källa, det betyder att vi kan koppla det direkt till t.ex. dataportalen eller en Decidim plattform.