Workshop Data för utvecklare GreenTechDev 18 februari kl 14-16

Finns det någon i nätverket som skulle vilja representera Civic Tech Sweden på en workshop som arrangeras av Naturvårdsverket på torsdag 18 februari kl 14-16? Vi har fått inbjudan men jag har tyvärr inte möjlighet att närvara.

I syfte att underlätta för utvecklare att använda Naturvårdsverkets information och tjänster har de satt upp en enkel testmiljö på https://greentechdev.github.io/ (inspirerad av JobTechDev, Arbetsförmedlingen) med beskrivningar av några datamängder och tjänster. De fem aktuella datamängderna är:

  • Anordningar och leder i friluftsliv
  • Luftkvalitetsdata
  • Naturvårdsregistret
  • Natura 2000
  • Miljömålsindikatorer

Utgångspunkt för beskrivningarna är de behov de har tagit till oss från utvecklare i olika dialoger och medverkan vid hackathons; beskrivningar på engelska, beskrivning av data, Open API för tjänster, kodexempel.

Under workshopen vill de att deltagarna kikar på sajten och API:erna med utvecklarögon och utvärderar dem. Ser det begripligt ut? Vad skulle du/ni vilja förändra och hur? Beskrivning av data, API:erna, interaktionen, gränssnitt.

Kommentera här eller hör av dig till mig om du vill vara med så kan jag skicka mer info och agenda!

Om du inte kan vara med men ändå vill ge feedback får du gärna göra det här i kommentarerna så kan vi tipsa dem!