Hej!
Jag bygger på fritiden ett projekt som heter “Datakrati”, med målet att göra politisk information från framför allt riksdagen mer tillgänglig utan att tappa kopplingen till originalkällorna.
Den nuvarande betan innehåller bland annat:
- sökbara registrerade riksdagsvoteringar från mandatperioden 2022–2026
- voteringsdetaljer där man kan se vad omröstningen gällde, vad Ja och Nej innebar och hur partiernas ledamöter röstade
- Jämför, där två riksdagspartiers huvudsakliga röster kan jämföras över registrerade voteringar (med planering om att utöka antal partier/områden som ska kunna jämföras i sakfrågor/områden framöver)
- mycket tidig beta-version av “Löfteskollen”, där tidigare vallöften och politiska positioner kopplas till granskat riksdagsunderlag (med förhoppning om att bredda till samtliga identifierade vallöften per parti på sikt)
Grundtanken är inte att ersätta Riksdagens eller partiernas egna källor, utan att göra materialet lättare att hitta och förstå och samtidigt göra det enkelt att kontrollera var uppgifterna kommer ifrån.
Projektet börjar formas alltmer och nu försöker jag framför allt få återkoppling från personer som inte känner mig eller projektet sedan tidigare.
Några saker jag brottas med och gärna tar emot synpunkter på är:
- hur man gör ganska komplicerade riksdagsprocesser begripliga utan att förenkla dem så mycket att de blir missvisande
- hur jämförelser mellan partiers röster bör presenteras så att de inte feltolkas som ett generellt mått på politisk likhet
- hur transparens kring datakällor, bearbetningar och metod bäst kan kombineras med ett gränssnitt som vanliga väljare/användare faktiskt orkar använda och ta till sig av
- hur en framtida bredare uppföljning av vallöften och politiska positioner kan visa både “identifierat politiskt agerande och när något relevant agerande ännu inte har kunnat identifieras”
Om någon vill klicka runt tar jag gärna emot både produkt-/UX-feedback och mer metodologiska eller tekniska invändningar. För mig skulle det vara särskilt intressant med sådant som känns oklart, potentiellt missvisande eller där ni tycker att jag använder öppen data på ett mindre bra sätt.
Projektet är ett fristående hobby-/sidoprojekt och fortfarande under utveckling och formande.