Standard for Public Code

Jag skulle vilja tipsa om Standard for Public Code. Det är en samling metoder organiserade som kriterier och krav med ett syfte att göra mjukvaruprojekt från offentliga organisationer så lätta som möjligt att återanvända av andra organisationer. Även om målgruppen främst alltså är i myndigheter så tänker jag att de kan vara precis lika intressanta för alla som håller på med Civictech projekt.

Standarden i sig utvecklas med metoder från öppen källkod och ligger på GitHub där man gärna får delta och föreslå förbättringar.

Vi som har tagit fram denna standard är en ideell förening, Foundation for Public Code, och vi finns till just för att hjälpa myndigheter att samarbeta med öppen källkod.

2 gillningar

Om någon är sugen på att översätta den till svenska så har vi påbörjat en sådan möjlighet och danska är redan på gång.

Hej @Ainali. Finns ni regade i Svealand eller är ni enbart baserade i Amsterdam?

Hej @Chris! Foundation for Public Code är registrerade i Amsterdam, men vi verkar globalt. Är det något speciellt du tänkte på där det skulle vara behjälpligt med en lokal organisation?

@Ainali Bara av intresse. Jag jobbar med ett forskning och utvecklingsprojekt om hur offentlig sektor kan bli delaktiga i öppna innovations processer och del av det digital ekosystemet/utvecklingen. Kanske får tillfälle att höra av mig när vi kommit längre i projektet.

2 gillningar

Det låter spännande. Hör av dig när du har något konkret!

Det gör jag, trevlig helg.

1 gillning

Och nu har det börjat planeras konkret för en svensk översättning, se: Swedish translation · Issue #15 · publiccodenet/community-translations-standard · GitHub

1 gillning

Igår släppte vi version 0.4.0. Den största förändringen är att vi la till ett kriterium för att göra kodbasen lätt att hitta. Se alla ändringar på Release Eleventh update · publiccodenet/standard · GitHub

FOSS Norths community dag ska vi jobba med en översättning av standarden till svenska. Framför allt kanske hitta en bra vokabulär av kluriga termer, men även jobba på att komma en bit på väg med översättningen som sådan.

Jag har glömt att uppdatera, så bara för att komma ikapp, vi är nu uppe på version 0.7.0. Se hela ändringsloggen här: Version history, Standard for Public Code

Om man jobbar med public code, vare sig det är som leverantör eller i offentlig verksamhet, och tycker att en pappersversion vore bättre så är det bara att höra av sig till mig så ser jag till att posta en.

Häromdagen släppte vi version 0.7.1. Inga stora ändringar i kraven, men en mycket behändig och kompakt checklista finns nu även att ladda ner separat.

Stanadarden är finalist i OSOR Community Awards! Rösta gärna på den här.

1 gillning