Sätta upp Climate Action Plans för svenska kommuner?

Jag såg detta magnifika projekt från mySociety: Climate Action Plan Explorer.

Det samlar alla UK Councils’ klimatplaner med övergripande information och länkar på ett överskådligt sätt och som går att borra ner i.

Plattformen är open source och finns på GitHub. Jag själv saknar kompetensen att sätta upp det, men är villig att lägga tid på att leta efter uppgifter och knappa in dem. Jag är tämligen säker på att det också skulle tilltala många klimataktivister att hjälpa till med behövlig information. Är det någon mer som skulle vara intresserad av ett sånt här projekt?

6 gillningar

Vilken bra grej! Samma här, jag saknar kompetensen för att sätta upp plattformen men är gärna med och populerar den.

1 gillning

Code for All Summit så är det en lightning talk om detta onsdag 21 september 10.00: Climate Action Plans Explorer in 5 Minutes.

@Ainali Det här vore jättespännande att göra! Har du följt upp något? @Pierre och jag har båda blivit introducerade till Klimatsekretariatet.se på goto10 och jag har kontakt med Klimatkommunerna.se - kanske bra partners? Edit: Nu är även detta lanserat: https://openclimatecampaign.org/

Hej Jan,

Grym idé!

Jag tror som @mattias att Klimatsekretariatet.se kan vara en bra kontakt eftersom de har redan gjort mycket arbete med klimatbudgetar. Jag träffade nyss Einar Persson som jobbar där just nu, jag tror han skulle vara en bra kontakt.

Annars kan jag även säga att Digidem Lab hjälper en svensk kommun just nu att skapa en deltagarprocess där stadens medborgare kommer vara med och skapa klimatplanen tillsammans (berättar mer om det snart). Och en lösning för att visualisera den skapade planen, men även det som redan görs skulle vara jätteintressant! :blush:

Jag pratade med Klimatsekretariatet för ungefär ett år sedan, och då var de ointresserade av att släppa sin kod under en öppen licens, så jag är nog inte den som ska försöka få dem engagerade nu. Men heja er om ni kan få dem till att göra något!

Jag tror att jag frågade dem också och fick samma svar :grin:.

Men jag vet inte om detta behöver innebära att de släpper källkoden till sin budgetvisualiseringstjänst utan jag ser snarare att det kan bli intressant att utforska med dem vilka möjligheter finns för en tjänst som visualiserar klimatplaner. De har nog bra koll på vilka städer har en klimatplan, i vilket format de finns…

Jag skickar denna tråd till Einar, vi får se vad han tycker. Jag skickar också till Viable Cities som samordnar klimatkontrakt-städer i Sverige, de kan vara intresserade.

Frågorna är såklart inte kopplade tekniskt med varandra, mjukvarorna har inget inbyggt beroende. Det var på det ideologiska planet jag blev omotiverad. Men jag är öppen för att bli positivt överraskad!

Hej på er alla!

@Ainali: Nu var jag inte med helt och hållet för ett år sedan, men på det ideologiska planet kan jag garantera dig att åtminstone nuvarande crew vill vara så öppna som möjligt, inklusive vad gäller kod.

Det har varit ett lite rörigt år för oss med många kommuner och län som anslutit (glädjande!) men med mycket jobb fördelat på alldeles för få personer. Detta, i kombination med viss osäkerhet kring vad som utgör en hållbar intäktsmodell (som betalar våra löner) i kombination med ren oerfarenhet av att praktiskt “ta ett projekt till open source” förklarar nog en del. Men ideologiskt vill vi som sagt vara öppna, av alla möjliga skäl (inte minst demokratisk insyn).

Jag deltar gärna fortsatt i ett samtal om ovanstående konkreta initiativ om att tillgängliggöra klimatplaner. Men i ett större perspektiv vore det väldigt kul att få ert stöd/tankar i hur en sån resa in i open source kan gå till, hur man i så fall riggar det på ett bra sätt och hur man undviker att skjuta sig i foten. Är det ett separat samtal kanske? Är du @Ainali möjligen i Stockholm något? Jag hänger mycket på goto10 denna höst.

Ha det fint och tack @Pierre för inbjudan!
/Einar

1 gillning

@einarpersson Jag har tyvärr inte ens några resor till Sverige planerade före jul, men jag är väldigt tillgänglig för videosamtal (eller möten i Amsterdam om du råkar ha vägarna förbi).

1 gillning

@einarpersson Kanske detta kan vara lärorikt om ni funderar på öppen licens? NOSAD – Licensval för öppen programvara av offentlig sektor | Goto 10

Jag pratar gärna hållbara intäktsmodeller kopplat till open source!

Det kan väl vara en mertjänst från Klimatsekretariatet? Och att data separeras från PDF-rapporter t.ex. koldioxidbudgetar för att kunna jämföra gentemot klimatplaner? Finns flera guider och rådgivning. Jag var med och crowdfundade Made with Creative Commons - Creative Commons

1 gillning

På Code for All Summit hade de nyss en lysande lightning talk om mjukvaran:

1 gillning

Jättebra! I’m sold! :slight_smile:

Vill bara uppdatera om att jag skickade detta till Viable Cities och att de letar faktiskt efter ett sådant verktyg för att samordna och synliggöra de 23 svenska städer som vill bli klimatneutrala 2030. Vi får se vad det blir.

Hur? Kan du sätta mig på CC?