Vi kan ta ett exempel. Häruppe i Norrland har vi Kollektivtrafikmyndigheter i flera län som verkar ha gjort bolag som upphandlar en app ihop från en privat apptillverkare.
Appen går inte att använda för att smidigt kunna begripa sig på kollektivtrafiken i ett område.
Resenärer som är vana har lärt sig appens nyckfullheter och fel och ringer istället kundtjänst för att få veta vad de behöver veta. Tex information om försenad buss som helt saknas i appen.
Appen har låga betyg på play store og app store och många klagar.
Inga ansvariga går att hitta. Jag har ringt kundtjänst och rapporterat ett par fel jag hittat men inget händer och jag får inget helpdeskid.
Det saknas ansvariga, öppen backlog, öppen data, öppna apier och sånt som jag skulle behöva för att själv göra en bättre app om jag skulle vilja.
Hur ska jag som medborgare göra för att få till en förändring?
Ringa svensk kollektivtrafik? Ringa trafikverket? Vilken minister ansvarar för den här galenskapen inom trafikområdet?
När jag förut försökte ladda ner Din Turs öppna data om hållplatser hittade jag fel i datan och rapporterade. Jag fick veta att de visste om dem. Ingen öppen backlog fanns för det heller.
Som användere av kollektivtrafik vill jag enkelt och smidigt kunna
- planera resor på kors och tvärs. Tex från centrala vindeln till en adress i Umeå och då ska appen såklart använda tillgänglig data om lokaltrafiken i Umeå (saknas)
- som användare vill jag kunna få överblick över sena bussar och tåg så jag vet vad som händer bär jag är mitt i min resa via appen (saknas)
- som användare vill jag kunna rapportera problem med appen i appen och kunna se och kommentera offentligt i en backlog och abonnera på andras felrapporter
- som användare vill jag kunna läsa utvecklarnas backlog och se hur när och vad de prioriterar (saknas)
- som användare vill jag känna mig trygg med att information en jag kan få vis appen är lika bra som om jag skulle ringa kundtjänst (saknas)
- som turist vill jag ha EN app för hela Sveriges kollektivtrafik där jag smidigt kan välja språk tex arabiska eller tyska så jag enkelt som turist kan ta mig runt (saknas både integration och språk)
- som användare vill jag inte behöva tänka appen ska vara så väldesignad att det går som en lek att planera och hålla koll på resan. (SJ har kommit långt med detta, varför är den appen inte integrerad med de övriga kollektivtrafik myndigheter i landet? Varför uppfinna hjulet igen på flera håll samtidigt? Varför inte utveckla det hela öppet så alla kan hjälpa varandra och dela?)
- som utvecklare vill jag kunna läsa, forka och bidra till att göra appar utvecklade med offentliga medel bättre utan att behöva först ta mig förbi en kundtjänst
Upplägget verkar utifrån sett vara intransparent, ineffektivt, kasst, opålitligt och osammanhängande.
Det finns inget samspel mellan apparna eller utvecklarna. Resenärerna lider eller väljer andra transportmedel som går att lita på
Samtidigt är transport en stor del av våra klimatavtryck.