Exempel på digitala tjänster inom offentlig sektor som gått fel?

Hej,
Jag är på jakt efter exempel på digitala tjänster inom offentlig sektor som fungerat dåligt, för att kunna argumentera kring nyttan av open source och bättre digitala strategier. Ett uppenbart exempel är ju skolplattformarna (Hjärntorget i Göteborg) som alla föräldrar är missnöjda med och som dessutom haft allvarliga säkerhetshål. Vad finns det mer? :slight_smile:

Ja, skolplattformar har ju t.ex. @irony koll på (som nämns i detta inlägg) men jag kan tänka mig att det finns många andra exempel… Hittade en lista här:

Kanske fråga i gruppen “Opengov - öppen offentlig förvaltning” på FB också? Eller be mig göra det. :wink: Eller i forumet på https://community.dataportal.se

Jag är även intresserad av BRA exempel så om folk har exempel det får ni gärna tipsa också! :hatching_chick:

@petter Vad är sammanhanget och vad ska tipslistan leda till? Är det kopplat till collective.tools? Dela gärna! Vore trevligt att kunna ta del av argumentationen och ha en öppen wiki kring samlingslistan… :slight_smile:

Kan tipsa om Api1st som är en rolig sida med olika exempel och har rätt bra argument. Dock saknas det källhänvisning och vetenskaplig grund för flera argument. Men det finns flera bra punkter även om t.ex. “öppet API” är en enkel lösning på en komplex fråga. Öppet API kommer t.ex. inte lösa allt och det måste inte betyda öppen källkod bara p.g.a. API är öppet.

tack för tips @pernillan och @mattias ! är inte helt klar med vad jag ska ha det till mattias, håller på att läsa in mig först.

@petter Tack själv för initiativet! Förstår, tar gärna del av syfte och slutsats senare då. :slight_smile:

Kanske inte tjänst i den meningen du tänkte på Petter. Men uppenbarligen inte bra. Myndigheter lovar anonymitet – men skickar ip-adresser till Google - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Kanske i en annan mening än menat men det här civic tech-projektet har nu blivit polisanmält. “Stockholms stad polisanmäler Öppna skolplattformen” för att ha använt ett öppet API:

Bl.a. för dataintrång som kom åt känsliga personuppgifter för skolelever. Jag tänker rent spontant att då det gått att komma åt dessa personuppgifter från API:et utan att få lov kanske det var Stockholm stad som begått ett systemfel och lagbrott vilket direkt kan ha brutit mot GDPR? Men Integritetsskyddsmyndigheten har dock bistått i juridiska utredningen. Dock svårt att veta vilken teknisk kompetens de juristerna har?

Edit: Fick det påpekat för mig att det inte gått att komma åt personuppgifterna via API såvidare en inte loggat in som användare (t.ex. förälder) vilket jag hade hoppats på. Annat ovan hade ju varit större skandal. Är fortfarande förvirrad att det publicerats ett API öppet som går att använda men som en sen blir polisanmäld för att använda - logiken går inte ihop.

Idag på fredagsfikat så kommer vi prata om detta, @irony @mattias och alla andra. Ta en kaffe med oss kl 15:

1 gillning